Westerborkpad
Etappe
13. Donderdag
23 juli 2020. Beilen-Westerbork.
Wolkenvelden, 24 graden. Westenwind. 21 km.
Drie
dagen later parkeren we de auto op de parkeerplaats van het kamp Westerbork en
lopen langs de weg naar de bushalte aan de rand van Hooghalen. Het is een korte
rit naar het station van Beilen, waar we eerst een kop koffie halen. De route
brengt ons via het dorpscentrum naar de psychiatrische inrichting Beileroord. In
de nacht van 2 naar 3 oktober 1942 werden tijdens de grote razzia in Beilen ook
de 9 Joodse patiënten uit de inrichting opgepakt en naar Westerbork
getransporteerd. Bij de razzia werden in totaal 47 Joodse inwoners afgevoerd.
Door inzet van de toenmalige politieagent Nico Viëtor, die ook leider in het
verzet was in deze streek, konden 12 Joden onderduiken. Zij overleefden de
oorlog. De rest werd ook vooraf geďnformeerd door Viëtor, maar verkozen toch
om op transport gezet te worden met de bekende fatale afloop. Niemand overleefde
de kampen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
In Hooghalen steken we het spoor weer over en vlijen ons neer op een terras van het Wapen van Schotland. De tafeltjes van dit Schotse restaurant zijn goed bezet en eigenlijk merken we hier niets van de coronaperikelen. Het is ook makkelijk om de anderhalve meter aan te houden. Reserveren is verplicht, maar dat kan ook bij de deur, is het motto. Drentse nuchterheid. Na een uitgebreide lunch begeven we ons weer op pad om een paar honderd meter verder het spoor voor de laatste maal over te steken richting het voormalige kamp Westerbork.
Tot
1960 stond er een station in Hooghalen. Het in 1939 door de Nederlanders
gebouwde vluchtelingenkamp Westerbork werd in juli 1942 door de Duitsers
geconfisqueerd en ingericht als doorgangskamp. Al op 15 juli reed de eerst trein
vanuit station Hooghalen richting het oosten. Gelijk ook werd begonnen met de
aanleg van een aftakking naar het 5 kilometer verder op gelegen kamp Westerbork.
Dit werk werd uitgevoerd door Joodse dwangarbeiders en met behulp van materialen
van de NS.
![]() |
![]() |
Op de zogeheten Westerbork film gemaakt door de Joodse fotograaf Rudolf Werner Breslauer in opdracht van de SS-kampcommandant Gemmeker is goed te zien hoe de transporten in zijn werk gingen. Het ziet er allemaal georganiseerd zonder een paniekerige sfeer. Er werd ook de schijn opgehouden dat de treinen naar Oost-Europa gingen om land te ontginnen en te koloniseren. Gemmeker wilde slechts rust in “zijn” kamp en gaf de Joodse gevangen zelfs privileges, zoals het beoefenen van sport en het maken van cabaret. Ook stond hij geen mishandelingen toe. Na de oorlog kreeg hij daarom een relatief lage straf van 10 jaar gevangenis. De houten woning van de kampcommandant heeft de sloop van het kamp na de oorlog overleefd en is enkele jaren gelden "ingepakt" door een glazen vitrine.
![]() |
![]() |
De
film laat lange treinen zien met een combinatie van personen- en goederenwagons,
de personenwagons aan de voor- en achterkant voor de begeleidende militairen. De
door stoomlocomotieven getrokken treinen rijden door een desolaat en kaal
landschap. De bomen die er nu staan zijn van latere origine. Bij een afgezaagde
dikke boom tellen we 50 ringen. Rudolf Werner Breslauer zelf werd in de herfst
van 1944 met zijn gezin in Auschwitz omgebracht. Alleen 1 dochter overleefde het
drama. Breslauer filmde onder meer het Roma-meisje Settela Steinbach dat in een
deuropening van een goederenwagon staat op het moment dat ze op 19 mei 1944 naar
Auschwitz wordt gedeporteerd. Zij is daarmee het gezicht geworden van de wrede
deportaties. We lopen tot aan de verbogen rails met hetzelfde aantal bielzen als
dat er treinen naar het oosten zijn vertrokken. Veel symboliek dus. Dat geldt
ook voor de gedenkstenen die tesamen de landkaart van Nederland vormen, maar dat
zie je alleen van bovenaf. Een fototje van een klein vrolijk meisje samen met
haar pop is wel een heel schrijnend detail, dat een beetje inzicht geeft over
welke wrede misdaden hier zijn begaan.
![]() |
![]() |
We lopen terug over het
Drenthepad en bekijken de grote radiotelescopen, die op de rand van het
kampterrein zijn gebouwd. Het educatieve sterrenpad is blijkbaar onbekend bij
het publiek, want veel mensen lopen hier niet. Weldra zijn we weer bij de auto
om onze weg naar huis te vervolgen. Als themapad is het Westerborkpad absoluut
geslaagd. Er zitten mooie stukken tussen, maar het asfalt en steen overheersen
dermate dat we het als wandelpad niet kunnen aanbevelen.
![]() |
![]() |